کارهایی که باید برای تبدیل شدن به یک مهندس نرم افزار انجام دهید

ارسال شده در بخش : مقالات طراحی سایت

مهندسی نرم‌افزار (به انگلیسی: Software engineering) یعنی استفاده از اصول مهندسی بجا و مناسب برای تولید و ارائه محصول نرم‌افزاری با کیفیت که قابل اطمینان و با صرفه بوده و بر روی ماشین‌های واقعی به‌طور کارآمدی عمل کند. مهندسی نرم‌افزار یک روش سیستماتیک، منظم و دقیق برای ساخت و ارائه محصولی نرم‌افزاری با کیفیت است. مهندسی نرم‌افزار اغلب شامل فرایند خطی تحلیل، طراحی، پیاده‌سازی و آزمون است؛ که با به‌کارگیری روش‌های فنی و علمی از علوم مهندسی موجب تولید نرم‌افزاری با کیفیت مطلوب در طول یک فرایند انتخابی مناسب پروژه می‌شود. (ویکی پدیا)

 

مهندسی نرم افزار، حرفه‌ای است که همیشه در حال تغییر است و این روزها تقاضای فزاینده‌ای در جامعه پیدا کرده است. همانطور که فناوری‌های جدید به سرعت در حال پیشرفت هستند، استعدادها و مهارت‌های مهندسان نرم افزار نیز باید پیشرفت کند. در حال حاضر این کار به یک شغل اصلی در جامعه تبدیل شده است و نقاط متعددی برای استخدام شما در حرفه فناوری اطلاعات وجود دارد.

تقریبا تمامی صنایع و مشاغل وابسته به فناوری اطلاعات و نقش‌های تکنولوژیکی هستند. بنابراین مهندسی نرم افزار در بسیاری از بخش‌های اقتصادی نقشی اساسی دارد. با این حال، قبل از اینکه وارد این حرفه شوید، به خاطر داشته باشید که به چیزهای دیگری غیر از مدرک تحصیلی در رشته‌ای که مرتبط با فناوری اطلاعات است نیاز دارید.

در این مقاله نکاتی در مورد چگونگی به موفقیت رسیدن یک مهندس، به ویژه مهندس نرم افزار ارائه می‌شود:

۱. مدرک مرتبط با فناوری اطلاعات را کسب کنید

اگرچه این تنها چیزی نیست که به شما در به دست آوردن یک شغل معتبر مهندسی نرم افزار کمک می‌کند، اما بدون شک کسب مدرک علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات یا هر زمینه مرتبط دیگر بسیار مهم است. بسیاری از شرکت‌های فناوری مایلند کارمندانی را استخدام کنند که قبلا دانش و آموزش پایداری در مورد رایانه و نرم افزار کسب کرده‌اند.

شما باید حداقل یک مدرک لیسانس برای شروع حرفه خود داشته باشید، چون این موضوع اساس نهایی شما برای آینده حرفه شماست. تحصیل در رشته علوم کامپیوتر به شما این مزیت را می‌دهد که بدانید چگونه یک نرم افزار را طراحی کنید. همچنین درک عمیقی از ساختار داده‌ها و الگوریتم‌ها خواهید داشت که اکثر شرکت‌های فناوری انتظار دارند که کارمندانشان آن‌ها را یاد بگیرند.

۲. ادامه تحصیل دهید

حتی وقتی در گذشته با مدرک لیسانس فارغ التحصیل شده‌اید، مسیر شغلی شما را ملزم می‌سازد که با پیشرفت‌های فناوری بروز باشید. کتاب‌های آموزشی و منابع آنلاین سهم بزرگی در ادامه تحصیل شما دارند. یادگیری این نوع آموزش و کلاس درسی نسبتا نقش مهمی در موفقیت شما ایفا می‌کند، زیرا شما می‌توانید تمام مفاهیم نظری را فرا بگیرید. با اینحال، این موضوع را خاتمه یادگیری خود تلقی نکنید و به یادگیری ادامه دهید.

با استفاده از ابزارها و پلتفرم‌های آنلاین برای گسترش دانش خود در مورد رایانه‌ها، علوم داده، نرم افزار و موارد دیگر، یادگیری خود را تکمیل کنید. شما می‌توانید وب سایت‌ها را برای توسعه دهندگان و سایت‌ها را برای راه حل‌های برنامه نویسی بررسی کنید. بسته به فناوری یا زبان مورد علاقه‌تان که در ﺁن تخصص دارید، بسیاری از منابع ﺁموزشی را در مورد آن‌ها خواهید دید. بیاموزید که کدهای تمیز و معتبر بنویسید و مهارت‌های کدنویسی خود را بی وقفه افزایش دهید.

۳. به انجمن‌های مهندسی نرم افزار بپیوندید

پیدا کردن انجمنی با اعضایی که از ارزش‌ها، اهداف و اشتیاق یکسانی برخوردار هستند، برای حرفه و رشد شغلی شما مفید خواهد بود. انجام این کار نه تنها باعث افزایش روابط شما با افراد یک صنعت می‌شود، بلکه موارد مختلفی را از آن‌ها خواهید آموخت.

در بسیاری از مواقع، انجمن‌ها نیز رویدادها و فرصت‌های مختلفی را برای شما فراهم می‌کنند تا خود و مهارت‌های خود را به نمایش بگذارید. با عضو شدن در این انجمن‌ها یاد خواهید گرفت که فکر خود را در کجا متمرکز کرده و چگونه پیشرفت کنید تا به یک مهندس نرم افزار موفق تبدیل شوید. شما می‌توانید این انجمن‌ها را در سایت‌ها و نهادهای آموزشی پیدا کنید.

۴. بر روی پروفایل لینکدین خود کار کنید

امروزه ارتباط با شبکه‌های اجتماعی تنها به منظور یافتن مکان‌های شخصی نیست. حقیقت این است که بسیاری از شرکت‌ها از رسانه‌های اجتماعی برای دسترسی به اشخاص مورد علاقه خود استفاده می‌کنند. لینکدین یکی از برنامه‌هایی است که در حال رشد است و شما باید از آن استفاده کنید.

داشتن یک حساب لینکدین شما را با استخدام کنندگان، کارفرمایان بالقوه و افرادی روبرو خواهد ساخت که هدفی مشابه نسبت به اهداف شما دارند. شما می‌توانید مهارت‌های خود را در معرض دید دیگران قرار دهید، با مردم ارتباط برقرار کرده و فرصت‌های شغلی عالی را پیدا کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که صرفا ایجاد یک پروفایل لینکدین کافی نیست. در حقیقت، بهتر است هیچ پروفایلی نداشته باشید تا اینکه مشخصات نامناسب یا پروفایل ضعیفی داشته باشید. به عنوان یک مهندس نرم افزار، شما باید زبان‌های نرم افزاری را که در ﺁن‌ها تخصص دارید را ذکر کنید. این موارد باید در پروفایل لینکدین شما گنجانده شوند تا کارفرمایان و شرکای تجاری شما از بهترین دارایی‌های شما در کدنویسی زبان‌ها و راه حل‌ها مطلع شوند.

۵. کد و تمرینات توسعه دهندگان با تجربه را بخوانید

اگرچه یادگیری کدنویسی بسیار مهم است، اما یک امر حیاتی دیگر در موازات این موضوع قرار دارد که آن خواندن کدهای دیگران است. از برخی سایت‌ها بازدید کرده و کدها را از طریق مستندات مطالعه کنید. اگرچه باید مراقب باشید که کدهای معتبر را بررسی کنید، اما مطمئنا به شما کمک می‌کند تا خواندن آن‌ها را درک کنید تا نحوه کار و اجرای یک برنامه خاص را درک کنید.

۶. ایجاد پروژه‌ها

موفق بودن در زمینه مهندسی نرم افزار به معنای کسب آموزش و مهارت نیست. همه چیز در مورد تجربه عملی خواهد بود. بهتر است با زبانی که با آن راحت هستید یک پروژه را ایجاد کنید.

این تجربه نه تنها مهارت‌ها و یادگیری شما را بهبود می‌بخشد، بلکه به شما در یافتن یک کارفرمای بالقوه نیز کمک خواهد کرد. در طول ساخت و تکمیل پروژه خود، باید به آرامی شبکه‌های حرفه‌ای خود را ایجاد کنید.

حتما بخوانید: آموزش تولید محتوا برای کاربران سایت

۷. در مصاحبه‌های شغلی خود برنده شوید

به عنوان یک مبتدی در زمینه تخصصی‌تان، اگر شما قوی ترین ارتباطات و شبکه‌ سازی را نداشته باشید عیبی ندارد. پروژه‌ها در یک سینی نقره‌ای به شما تحویل داده نمی‌شوند. شما باید درخواست کار دهید یا به صورت آنلاین به دنبال آن باشید یا همزمان در حال ارسال رزومه به اینجا و آنجا شخصا به شرکت‌ها مراجعه کنید. بهتر است برای افزایش شانس استخدام خود به شرکت‌های زیادی مراجعه کنید. مانند هر فرآیند شغلی دیگر، قبل از استخدام باید مصاحبه شغلی انجام دهید و البته، شما باید آن را به نحو احسنت انجام دهید.

ترسیدن از آن طبیعی است، خصوصا اگر تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اید. با این حال، به خاطر داشته باشید که تمام تلاش خود را انجام دهید و از همه مهم‌تر خودتان باشید. پس لطفا درک کنید که علی رغم کمبود تجربه، برنده شدن در مصاحبه شغلی غیرممکن نیست. به خوبی تمرین کردن و پیش بینی سوالات مصاحبه به شما کمک خواهد کرد. اعتماد به نفس داشته باشید تا به مصاحبه کنندگان انرژی مثبت بدهید.

نتیجه گیری

شروع حرفه‌ای در مهندسی نرم افزار آسان نیست. شما در این راه چالش‌های زیادی خواهید داشت و طبیعی است که به فکر تسلیم شدن باشید. با اینحال مطمئن باشید که اگر به سختی کار کنید، پاداش خود را خواهید گرفت. با استفاده از این نکات می‌توانید خود را برای موفقیت در مهندسی نرم افزار ﺁماده کنید. به هدف خود چشم بدوزید؛ به خوبی می‌توانید حرفه‌ای را که همیشه می‌خواستید را به کار گیرید.

موضوع مرتبط مقالات طراحی سایت
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید! ارسال دیدگاه